Ma-Vr 08:30 - 17:30

(0184)700271

Whatsapp Stuur een app

Whatsapp

In 4 stappen voorkomen dat je personeel wegloopt

Ik heb te weinig goede jongens! Herken je dat als ondernemer in de bouw, horeca of andere branche? Dat het moeilijk is om goede mensen te vinden? En dat er daardoor aan jouw mensen getrokken wordt?

Daarom eerst maar eens voorkomen dat je huidige medewerkers weggaan. Want ook al klaag je weleens, ze zorgen er wel voor dat het werk gedaan wordt! Wij zien bij succesvolle ondernemers de volgende 4 stappen om te voorkomen dat hun medewerkers weggaan:

Stap 1. Geef je medewerkers persoonlijke aandacht.

Vraag hoe het met ze gaat. Niet alleen wat betreft het werk, maar ook privé. En dan niet tussen neus en lippen door, maar écht even met ze zitten. Je moet dan wel 80% van de tijd luisteren, anders ervaart je medewerker het niet echt als een gesprek waarbij het om hem of haar gaat. En natuurlijk kom je daarop terug. Hoeft niet met een gesprek, mag ook een kaartje zijn, dat je ze thuis stuurt. Dat heeft ook nog eens een positief effect op het thuisfront: een onderschatte factor voor het werkplezier van jouw medewerker.

Tip: Schrijf gelijk in je agenda als herinnering dat je er volgende week op terug komt. Met een kleine aantekening wat er was (als je veel aan je hoofd hebt, vergeet je wel eens wat, toch? ;-)). En doe dat écht zelf!

Stap 2. Vraag regelmatig of ze meedenken.

Zelfs als je het antwoord al weet, dan is het voor je medewerker leuk als zijn mening gevraagd wordt. Natuurlijk is het dan nog mooier als je zijn of haar advies meeneemt in je uiteindelijke besluit. Maar als dat niet zo is, geef dan wel aan dat je de inbreng waardeert, maar dat je toch voor een andere aanpak kiest. Als je het uitlegt, dan leert je medewerker er ook nog wat van.

Stap 3. Als je goed kijkt en luistert, dan zie je waar je medewerker goed in is. 

Misschien is het iets om aan te denken bij werkverdeling en opleiding. Mensen genieten meer van hun werk als ze doen waar ze goed in zijn. Uiteraard moet het wel duidelijk zijn dat je gewoon moet doen wat je moet doen. En dat niet alle werk leuk is.

Stap 4. Maak een persoonlijke planning.

Al je mensen even de persoonlijke aandacht geven, die ze verdienen. Dan zul je merken dat ze zich anders gaan gedragen. Dat ze bij je blijven, en mogelijk zelfs hun best gaan doen om andere (nieuwe) medewerkers naar jouw bedrijf te trekken. Twee vliegen in één klap!

Oh ja, als je hiermee begint, dan bestaat de kans dat er eerst negativiteit loskomt. Misschien moeten je mensen echt hun verhaal kwijt en had je daar eerst nauwelijks aandacht en tijd voor? Laat je daardoor niet tegenhouden: het is een noodzakelijke fase, waar je doorheen moet.

We weten dat bovenstaand niet makkelijk is. Het is lastig om tijd vrij te maken: want er is nog zoveel te doen. Opdrachtgevers en klanten die aandacht vragen, je administratie, gezeur en problemen om op te lossen…. En je bent niet de enige die het lastig vindt! Dus is het een kans: om jouw bedrijf beter te maken en te laten groeien. Omdat jij wél investeert in je eigen mensen.

Als je deze 4 stappen volgt, dan weet ik zeker dat jij er de volgende maand alweer beter voor staat. En dat jouw mensen niet weglopen, maar zelfs een magneet worden voor nieuwe mensen. Dus ga aan de slag: stap voor stap. En hou vol!

Kies daarom nu: Wie ga jij deze week écht aandacht geven?

Wij informeren jou op een simpele en snelle manier over belangrijke punten.
Bezoek ons gehele kenniscentrum voor meerdere onderwerpen.

Kies daarom nu: Wie ga jij deze week écht aandacht geven?

Wij informeren jou op een simpele en snelle manier over belangrijke punten. 
Bezoek ons gehele kenniscentrum voor meerdere onderwerpen.

3 valkuilen om mensen te werven waar (bijna) ieder bouwbedrijf intrap

Herken je dit? Je hebt een mooi bouwbedrijf en een mooie groep klanten. Maar je krijgt geen nieuwe mensen en aan jouw mensen wordt getrokken? Ga je dan doen wat je altijd deed? Een advertentie zetten en dan heel veel nieuwe toppers binnen halen?

Niet dus.

Indrukwekkende borden langs de snelweg. En een grote advertentie in de regiokrant. En dan geen reacties. "Ze zijn er niet"…. Onzin!

Wij zien dat veel bouwbedrijven (net als veel andere bedrijven) een soort ezelgedrag vertonen: gewoon weer hetzelfde doen, maar wel andere resultaten verwachten. De 3 meest voorkomende valkuilen:

Valkuil 1. Wij zoeken jou!

Is dat een valkuil? Ja! Het gaat er niet om dat jij zoekt. Het gaat erom dat iemand die op zoek is, bij jou uitkomt. Stel dat jij een schilder bent, roep je dan in je advertenties: Wij zoeken jou! Nee, natuurlijk niet. In je advertenties ga je in op jouw oplossing of de reden waarom klanten die een schilder zoeken, bij jou moeten zijn. Dat is dus ook de aanpak voor jouw ideale nieuwe medewerker: ga werven met de 'koopmotieven' die jouw nieuwe medewerkers hebben om bij jou te gaan werken.

Valkuil 2. Niet opvallen of verstoppen.

Kijk eens op social media en in de lokale kranten. De advertenties zijn allemaal min of meer gelijk. Je vergeet dat je eerst op moet vallen om de lezer te laten 'stoppen'. Pas als de advertentie leidt tot 'stoppen' en de lezer gaat echt lezen, dan pas kun je reactie verwachten. Het valt ons overigens op dat veel websites nog erg gericht zijn op klanten of geïnteresseerde lezers. Dat is vreemd: als jouw echte probleem zit in nieuwe mensen, dan zou de site hier toch ook op gericht moeten zijn?

Valkuil 3. Onpersoonlijk zijn.

Gaan medewerkers voor een bedrijf werken of ook voor een persoon, c.q. met collega's? In toenemende mate zijn de sfeer en de collega's steeds belangrijker. Dus dat willen potentiële nieuwe medewerkers ook graag zien. Waarom zijn de meeste werving acties onpersoonlijk? Zet echte bestaande medewerkers in! Motiveer ze om mee te doen, of hun verhaal te vertellen op social media. Meer berichten te delen over hun werk. En ga zelf ook met ze in gesprek: via video of berichten op Facebook of LinkedIn. Niet omdat jij dat leuk vindt, maar omdat jouw doelgroep zich daar bevindt.

Wij zien bij de succesvolle bedrijven in de bouw dat ze bovenstaande valkuilen zien en hier anders mee omgaan.  Ze besteden hier tijd aan. Tijd die ze besparen omdat ze zich richten op het werk dat ze écht zelf moeten doen en dat gewaardeerd wordt door klanten en medewerkers. En alle andere werkzaamheden (zoals personeelsadministratie) laten doen door een gespecialiseerd bedrijf.

Toevallig doet MijnWerkgever dit ook: Bouwbedrijven helpen met allerlei personeelszaken, zodat bouwondernemers zich kunnen richten op wat écht belangrijk (en leuk) is!

Wij informeren jou op een simpele en snelle manier over belangrijke punten.
Bezoek ons gehele kenniscentrum voor meerdere onderwerpen.

Blog

Lorem ipsum dolor sit amet

Consectetur adipiscing elit. Nunc leo lorem, convallis vitae leo sed, efficitur tempor leo. Donec a imperdiet tortor. Morbi arcu tellus, aliquam eu quam vitae, ullamcorper commodo mauris. Integer blandit justo vitae nunc pulvinar fermentum. Mauris vel convallis sem. Nunc congue lectus sed sapien sagittis lacinia eget pulvinar quam. Pellentesque pretium leo in diam volutpat tristique. Integer nec suscipit turpis. Nam nec sem neque. Donec id arcu nec lorem interdum fringilla ut ac tellus. Ut sed leo euismod, convallis ex quis, malesuada ipsum. Suspendisse egestas hendrerit leo. Curabitur bibendum magna nunc, et ornare nulla vestibulum in. Cras arcu sapien, auctor quis congue ac, blandit at massa. Cras auctor, mauris nec consectetur mattis, mauris ante imperdiet lorem, sit amet condimentum nulla justo non sem.

Cookievoorkeuren